Vstup dítěte do MŠ

CO ZNAMENÁ VSTUP DO MATEŘSKÉ ŠKOLY PRO VAŠE DÍTĚ?

Vstup dítěte do mateřské školy a čas, který tam stráví společně s jinými dětmi, je úsek života, jenž má zvláštní a důležitý význam pro jeho rozvoj. Pro vaše dítě začíná období s mnoha novými požadavky, v prostředí, které se velmi liší od důvěrně známého domova. To znamená že:

  • jako matka a otec nejste po určitou část dne bezprostředně k dispozici;
  • vaše dítě si musí vytvořit důvěru k nové blízké osobě, která je zde současně pro řadu jiných dětí;
  • vaše dítě má rozvíjet vztahy se skupinou ostatních dětí;
  • vaše dítě se učí novým pravidlům, např. že hračka nepatří jen jednomu, nýbrž všem;
  • vaše dítě se musí přizpůsobit novému dennímu rytmu;
  • vaše dítě se učí regulovat svoje okamžité potřeby.

Pokuste si představit situaci, když jsme poprvé nastupovali do nového++- zaměstnání. Jistě se vám hlavou honila řada otázek: Jaké to tam bude? Co budu dělat? Jací budou kolegové? Zvládnu to? atd. Stává se nám to vždy, když nás čeká něco nového, neznámého. Dítě je v této chvíli ve stejné situaci, ale neumí své obavy vyslovit. A i když se často do školky těší, nejistota v něm zůstává.

Z RODIČŮ SE STÁVAJÍ RODIČE DÍTĚTE Z MATEŘSKÉ ŠKOLY

Dítě sice stojí ve středu dění, ale i pro vás, pro rodiče, je vstup vašeho dítěte do mateřské školy něčím zvláštním. Také na vás dolehnou změny a nové požadavky.

Musíte se připravit na to, že po určitou část dne jste bez svého dítěte a že bezprostředně nevíte, co dělá, co si myslí nebo co cítí. Jak se mu bez vaší přítomnosti povede? Jak vy sami tento čas využijete? Ve skutečnosti potřebují i rodiče určitý čas na přivyknutí, aby mohli pojmout mnoho nových informací a zpracovat je. Učí se důvěřovat novým partnerům při výchově. Učí se také důvěřovat svému dítěti, které se stává samostatnějším. Platí, že postupem času se vyvine pocit spoluodpovědnosti za fungování skupiny a celé mateřské školy.

Od vás se očekává, že:

  • budete rozvíjet důvěru k mateřské škole;
  • jste schopni akceptovat, že vaše dítě je jen jedním mezi ostatními ve skupině;
  • nebudete prosazovat podporu jen pro své vlastní dítě bez ohledu na ostatní.

Každý nový začátek znamená také rozloučení s tím, co je důvěrně známé. S tím jsou u dětí i rodičů spojeny silné city. Ty lze zřetelně pozorovat při ranním loučení. Pokud jste nejistí, hledejte radu a podporu u učitelek, které vaše konkrétní problémy pomohou spolu s vámi vyřešit.

DOPORUČENÍ PRO RODIČE PŘED VSTUPEM DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY:

(Poradce ředitelky mateřské školy, září 2014)

Před zápisem:

  • Zjistěte si o školce více informací ještě před zápisem – internetové stránky, osobní návštěva, názory rodičů dětí, které již do školky docházejí, využijte dny otevřených dveří, seznamte se s  „filozofií“ školky, aj.

Po přijetí:

  • Zúčastnit se schůzky rodičů nově přijatých dětí
  • Dítě by mělo vědět, kde se školka nachází, kam nastoupí. Zkuste tam před nástupem občas při procházce zajít, prohlédnout si budovu, projít se po okolí. Sdílejte s dítětem jeho pocity a dojmy (jak se mu líbí budova, zahrady, barvy…).
  • Výbornou pomůckou jsou pohádky a příběhy o dětech, které už chodí do školky.
  • Vyprávějte dětem o tom, jak vy sami jste chodili do školky a co se vám tam líbilo.
  • Vysvětlete dítěti, PROČ musí do školky – dítě dokáže porozumět tomu, že začnete chodit do práce a že malé děti do práce s rodičem nemůžou. Školka je taková „jejich práce“.
  • Zajděte po domluvě podívat se přímo do školky, prohlédněte si třídu, šatnu, kam bude dítě docházet, seznamte s paní učitelkou.
  • Sdělte dítěti výhody školky. Pokud máte dítě, které obtížně a opatrně navazuje kontakty s vrstevníky, pak nezačínejte výčet výhod tím, že tam najde spoustu nových kamarádů. Spíše zkuste dítě motivovat tak, aby mělo šanci postřehnout něco lákavého a nadto pro ně známého či povědomého. Zmiňte legraci, nové písničky, výlety, stavebnice či hračky, o nichž víte, že je školka vlastní a jsou pro vaše dítě důležité či oblíbené.
  • Vyrazte společně na nákup věcí, které bude dítě ve školce potřebovat. Zkuste se domluvit, co je nezbytné koupit a barvu tepláčků, nebo vzorky na přezůvkách či pyžamku klidně nechte na dítěti.
  • Má-li dítě v okolí nějakého kamaráda, který už do školky chodí (a vy víte, že se mu tam líbí), využijte toho a společně si o školce popovídejte.
  • Dopřejte mu pocit, že to zvládne. Poslední dny před nástupem by se neměli podobat „drezůře“, kdy je potřeba se naučit vše, co se dosud nestihlo. Raději dítě ujistěte, že spoustu věcí dokáže, že nebude problém požádat paní učitelku o pomoc, dojít si na záchod nebo poděkovat.
  • Povídejte si s dítětem o tom, jak takový den ve školce vypadá – nezapomeňte zdůraznit, že se na sebe budete těšit, že si pro něj přijdete odpoledne, po obědě, po svačince atd. Ačkoliv v pasivní slovní zásobě dítěte se pojmy jako „dopoledne“ a „odpoledne“ nacházejí, netuší příliš, jak dlouho „to“ trvá. A nezapomeňte, že sliby se musí plnit.

 

 Pro představu uvádíme některé výroky dospělých, kterými nevědomky znejistí své dítě:

Překlad“ některých výroků rodičů:

(Poradce ředitelky mateřské školy, září 2014)

„Já si neumím představit, jak to ta naše Anička zvládne, pláče i u babičky, když tam nejsem, nehne se ode mne ani na krok.“

  • Překlad pro maminku: Jsem nejistá, mám strach, jestli to zvládnu já.
  • Překlad pro dítě: Maminka se školky bojí. To asi budu plakat stejně jako u babičky. To budu ve školce sama?

 

„Já to obrečím, už teď na to musím pořád myslet.“

  • Překlad pro maminku: Už teď vím, že budu smutná, možná to nezvládnu, je to noční můra.
  • Překlad pro dítě: To už je to tak blízko, že maminka nemluví o ničem jiném? To je to tak hrozné? Proč je maminka smutná? Já nechci, aby brečela.

 

„Už potřebuje školku jako sůl.“
„Počkej, až budeš ve školce!...“

  • Překlad pro rodiče: To, co jsme nezvládli jako rodiče, zvládnou ve školce, oni dítě vše naučí a já budu mít pokoj. Už aby to bylo. Co tě nezabije, to tě posílí.
  • Překlad pro dítě: Nejspíš tam musím jít, je to pro mě asi fakt důležité. V té pohádce Sůl nad zlato, to tak bylo….
  • Jak nezabije? Tam je to nebezpečné? Nechtějí se mě máma s tátou zbavit?

 

„Skoro mám pocit, že do školky jdu já, ne náš Patrik.“

  • Překlad pro maminku: Řeším vše sama, dítě přece neví, co je čeká, a jak mu to mám vysvětlit. Radši o tom nebudu mluvit, abych ho nestresovala.
  • Překlad pro dítě: Já tomu nerozumím. Kdo půjde do školky? Půjdeme tam oba?

 

„Konečně budu mít chvilku pro sebe.“

  • Překlad pro maminku: Uf, konečně můžu jít do práce, mezi lidi, konečně nebudu od rána do večera skákat kolem dítěte.
  • Překlad pro dítě:Já tomu nerozumím. Maminka mě nemá ráda? Jakou chvilku?

 

„Ve školce budeš muset poslouchat!“

  • Překlad pro maminku: Prostě jsem občas nedůsledná, ale aspoň dítě zažije, co je to důslednost, a nebudu se s ním muset pořád o něčem dohadovat a něco řešit jenom já.
  • Překlad pro dítě: Já vím, ale budou tam na mě hodní? Budu rozumět tomu, co po mně chtějí?

 

„Když budeš hodný, koupím ti to auto.“

  • Překlad pro maminku: Dobré chování je něco navíc, takže si zaslouží odměnu. Na to přece musí skočit.
  • Překlad pro dítě: A když budu zlobit, tak mi maminka nic nekoupí a bude naštvaná, že jsem zlobivý. Bojím se, možná to auto radši oželím.

 

Zkuste se včas zarazit, kdybyste chtěli používat při rozhovoru s kamarádkou, babičkami, partnerem uvedená a podobná sdělení. Děti jsou před nástupem do školky velmi citlivé a vnímavé a i když si hrají s kamarádem na písku, mají uši všude ……Smiley, však to znáte.

Zobrazení: 4029